We maken met elkaar de mooiste dingen, maar het groepje dat écht bouwt wordt helaas steeds kleiner. Als gevolg van de vergrijzing zien veel bedrijven de grondige kennis van elektrotechniek uit de markt verdwijnen. Siemens Training heeft een digitale leeromgeving Elektrische Energietechniek ontwikkeld waarmee je in een jaar tijd op HBO-niveau veel kunt leren over elektrotechniek. Sinds 1 september kun je starten met de eerste cluster van vijftien lessen.

Het leven kan zo simpel zijn: als tijdens het koken de staafmixer er opeens mee ophoudt terwijl hij wel gewoon in het stopcontact zit, kopen we toch gewoon een nieuwe? Hoeveel mensen weten eigenlijk nog wat er in zo’n staafmixer zit? Het zijn er steeds minder, en dat geldt ook in meer complexe omgevingen dan de keuken: de ‘oude garde’, die zich processen binnen elektrische installaties nog heel goed kan voorstellen, is de arbeidsmarkt aan het verlaten. Hun opvolgers hebben maar al te vaak een zeer gefragmenteerd beeld van de elektrotechniek.

Kennis versnipperd

“Vroeger was elektrotechniek een apart vak op de middelbare en hogere technische school”, vertelt Chris Bongaerts, die bij Siemens Training cursussen ontwikkelt en coördineert op het gebied van elektrische energietechniek. Hij betreurt dat in het huidige onderwijssysteem elektrotechnische kennis meer en meer versnipperd wordt aangeboden. “Jongeren leren rekenen, maar hebben geen beeld meer bij hoe de elektrotechniek zich gedraagt. Aan die kennis, waarover hun oudere vakcollega’s nog wel beschikken, kunnen ze nauwelijks komen.”

Chris Bongaerts van Siemens Training.Maatschappelijk ondernemen

Een ontwikkeling die ook de samenwerkende elektriciteitsbedrijven in Nederland zorgen baart. Zij vroegen Siemens Training een digitale leeromgeving voor het vakgebied Elektrische Energietechniek te realiseren. Siemens is vervolgens als mede-investeerder ingestapt. Een goed voorbeeld van maatschappelijk betrokken ondernemen, aangezien de leeromgeving openstaat voor alle bedrijven die met elektrotechniek te maken hebben. Industriële bedrijven, dienstverleners en toeleveranciers kunnen medewerkers aanmelden voor de e-cursus. Want je doet het met elkaar, zegt Bongaerts. “Bij Siemens merken we dat steeds minder vakmensen bij de afnemers de kwaliteit van producten nog goed kunnen beoordelen bij gebrek aan elektrotechnische kennis. De internationale normen waaraan producten moeten voldoen bieden houvast. Er is echter zoveel meer dan alleen de normen. Onze producten zitten boordevol zorgvuldig opgebouwde Siemens-expertise, die we graag meer met onze klanten zouden delen. We maken met elkaar de mooiste en grootste dingen, maar het groepje dat werkelijk bouwt wordt helaas steeds kleiner.”

Beeldvorming

Het team van Bongaerts ontwikkelde 38 moderne lessen, die bestaan uit een film, een e-learningles en toetsvragen. Wie drie van de vier toetsvragen juist beantwoordt, krijgt toegang tot de volgende les. De lessen zijn onderverdeeld in drie clusters: Basiskennis, Transformatoren en Generatoren. De nadruk ligt op de beeldvorming. “Mensen vinden elektrotechniek vaak lastig omdat men veel wiskundige berekeningen moet maken, maar het rekenwerk staat in onze leeromgeving niet centraal. We leren mensen zich een voorstelling te maken van hoe elektrotechniek werkt. We vertrekken vanuit processen in onze dagelijkse omgeving die iedereen begrijpt. Vervolgens laten we zien dat het in de elektrotechniek precies hetzelfde werkt. En in plaats van zelf veel tijd te besteden aan het rekenen, bekijken we in simulaties hoe het gedrag van het elektrische net is.”

Gevoel voor elektrotechniek

Bijvoorbeeld? “Je komt in het elektriciteitsnet overal capacitieve stromen tegen. Maar wat is dat nu precies? Als je de tuin gaat besproeien, draai je de kraan open en vult de tuinslang zich met water. Op dezelfde manier laadt een elektrische installatie op. Je steekt de stekker in het stopcontact, zet de schakelaar om en het opladen begint. Met verhalen en parallellen wekken we een gevoel op voor elektrotechnische processen zodat de deelnemers het zich kunnen voorstellen.”

Elementair denken

Maar we hebben toch Google? Kunnen we dáár niet de nodige kennis vergaren? Waar zit de toegevoegde waarde van de nieuwe leeromgeving? Bongaerts: “In principe kun je op Google alles vinden, maar zonder de juiste voorkennis begrijp je een heleboel niet. Daarom begint onze cursus helemaal vooraan. Pas als de deelnemers het elementaire denken onder de knie hebben, gaan ze moeilijkere toepassingen maken.”

Nieuwsgierigheid

Bongaerts geeft onderdelen van de cursus al vele jaren bij Siemens Training in Zoetermeer en als gastdocent aan laatstejaarsstudenten op het HBO. Hij krijgt altijd positieve reacties. Dit sterkt hem in de overtuiging dat de digitale leeromgeving een waardevolle aanvulling vormt op het huidige onderwijs. “Als je wil begrijpen hoe installaties werken en wat hun logica is, kun je met een basiskennis wis- en natuurkunde op MBO- of HAVO-niveau in één jaar tijd ons programma succesvol afronden. Het is intensief: je bent iedere week vier uur met de materie bezig. Maar als je alle modules afgewerkt hebt, weet je op HBO-niveau heel veel van de elektrotechniek.”

Eigen tempo

Actief, reactief of blindvermogen, cos φ, magnetisch draaiveld, maximale kortsluitstroom, de werking van een generator of de specificaties van een transformator – het is slechts een greep uit de vele onderwerpen die in de cursus aan bod komen. Deelnemers kunnen zelf bepalen hoe lang ze erover doen en hoe ver ze gaan. Op het eind van de cursus ontvangen ze een certificaat van deelname, en er wordt zelfs al nagedacht over een afsluitend onafhankelijk examen met een erkend certificaat.

Voorproefje

Klik hier om naar de informatiepagina te gaan en een demo-account aan te maken en de eerste les gratis te doorlopen.

Reageer op dit artikel