Als Sales Support Engineer brengt Dogus Avan bij Siemens Energy Management (EM) engineering en sales bij elkaar en werkt hij mee aan nieuwe ontwikkelingen rond virtuele communicatie. Dit laatste zal tot meer efficiency, kostenbesparingen en persoonlijker contact met klanten en partners leiden.

Dogus volgde een HBO-opleiding Elektrotechniek. Hij houdt van techniek, maar ook van commercie. Bij Siemens EM werkt hij op het snijvlak van engineering en sales. “Een dynamische functie! Onze salesmensen praten met klanten over een technische oplossing die aansluit bij hun wensen, waarna de engineers dit vertalen naar een ontwerp. Ik zit als een soort ‘bruggenbouwer’ tussen salescollega’s en engineers in. Ik richt me op railkanalen en aftakkasten voor datacenters, supermarkten, enz. Hiermee brengen we stroom van de ene kant van een gebouw naar de andere. Onze railkanalen zijn eenvoudig in en weer uit elkaar te klikken, waardoor je ze kunt hergebruiken. Het zijn standaardproducten, wat je niet kunt zeggen van onze aftakkasten, die klant-specifiek zijn.”

Alles is cloud

Siemens bouwt lege kasten in haar fabriek in Tsjechië. Ze worden klant-specifiek afgebouwd door paneelbouwpartners in Nederland. Vervolgens gaan ze naar afnemers over de hele wereld, waar ze tientallen jaren hun werk doen. “Dat vind ik nou het mooie aan onze business: wij voorzien wereldwijd de moderne samenleving van stroom. We leveren bijvoorbeeld steeds meer aan datacenters. Alles is dan ook cloud tegenwoordig. Als je een e-mail stuurt sta je er niet bij stil wat er gebeurt om het verzenden en ontvangen van die mail mogelijk te maken. Alle machines die hiervoor nodig zijn, worden gevoed met onze voedingen. Prachtig toch?”

Dogus bezoekt regelmatig de partners van Siemens EM die panelen bouwen. Hij ziet erop toe dat de assemblage goed gaat, neemt kwaliteitsaudits en Factory Acceptance Testen (FAT’s) af. “Als Pietje Precies vind ik het leuk om samen met partners hun processen te verbeteren. Zo borgen we dat de klant een optimaal product krijgt. De kwaliteit moet onberispelijk zijn, want de markt heeft hoge verwachtingen van het merk Siemens. We verbeteren processen continu om onze producten zo bulletproof mogelijk af te leveren.”

Virtual reality

De laatste tijd werkt Dogus ook mee aan oplossingen om klanten via virtual en augmented reality een kijkje te geven in het portfolio. “Door de VR/AR-bril die we gebruiken zie je een hele andere wereld om je heen. We kunnen met klanten door een leeg pand lopen waarbij de bril al onze producten op het pand projecteert. Deze interactieve oplossing gaan we verder uitbouwen zodat je er bijvoorbeeld ook mee kunt engineeren en zelfs zaken kunt aanraken.”

Toegevoegde waarde

Virtualiseren is niet alleen mooi, maar verhoogt ook de efficiëntie. “Wat dacht je van de toegevoegde waarde voor service? Monteurs zetten de bril op en lopen naar de machine. Vervolgens zien ze alle informatie over de servicehistorie van de installatie. Het is ook handig voor het oplossen van storingen. Je vliegt niet even naar de andere kant van de wereld, maar een bril opzetten is zo gebeurd. Met dezelfde technologie zullen we in de toekomst FAT’s op afstand doen, waarbij klanten via een 3D-bril meekijken. Dit bespaart reistijd, brandstof en verhoogt de snelheid. Het maakt communicatie op afstand ook een stuk persoonlijker. De technologie staat nog in de kinderschoenen maar we werken er hard aan en zijn er als grote organisatie ook goed in.”

Jong talent

Dogus deelt zijn enthousiasme voor het vak met technici in opleiding. Hij was onlangs te gast bij de Haagse Hogeschool. “We vinden het belangrijk om jongeren te vertellen hoe zij hun talenten kunnen inzetten binnen onze organisatie. En we maken graag zichtbaar wat we doen. Energieverdeling is cruciaal in gebouwen, maar de technologie ervoor zit vaak goed verstopt. Kijk maar eens naar boven als je de volgende keer door de Albert Heijn loopt. Al die kastjes aan het plafond hebben wij gemaakt!”

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit artikel