Aan boord van schepen kan spanningsuitval, oftewel een ‘black-out’, tot grote issues leiden. Met een feilloze elektrische installatie kunnen bemanningsleden met gerust hart van wal steken.

In 2016 voorzag Hoogendijk Electric twee Finse coasters van een elektrische installatie met door Siemens geleverde componenten voor de vermogensverdeling en het power managementsysteem. Inmiddels is het bedrijf gestandaardiseerd op de producten van Siemens. Hoogendijk heeft ze de afgelopen maanden onder meer geïmplementeerd op de splijtbak Bremerhaven (een splijtbak is een vaartuig dat in de baggerwereld gebruikt wordt om grond te storten) en een chemieschip dat op de Kaspische zee gaat varen. Daarnaast bracht Hoogendijk vermogensautomaten van Siemens aan op een nieuwe twin barge.

Automatisering en elektrische voorziening

Kees Hoogendijk: “Het assortiment van Siemens sluit qua prijs en functionaliteit aan bij wat wij doen: de automatisering en elektrische voorziening op kust- en binnenvaartschepen. Via de Industry Mall kunnen wij snel bestellen en kiezen wij nooit per ongeluk de verkeerde componenten. De wereldwijde vertegenwoordiging van Siemens is in de scheepvaart een groot pluspunt.”

Goed gevoel

De vermogensautomaten beveiligen de elektrische installatie aan boord tegen kortsluiting en overbelasting. Een black-out kan in de scheepvaart grote gevolgen hebben. Hoogendijk: “Wanneer een schip de haven inloopt, is veel vermogen nodig voor onder meer de boegschroef. Als dat niet werkt, breekt paniek uit aan boord. In het ergste geval wordt het schip stuurloos en ramt het een steiger. Door de kwalitatieve technologie die wij toepassen kan de bemanning met een goed gevoel afmeren.”

Black-outs

Zelfredzaamheid is in de kustvaart belangrijk. Op zee heb je immers geen buren die te hulp kunnen komen als bij jou de stroom is uitgevallen. Hoogendijk: “De elektrische installatie moet betrouwbaar zijn. Als wij systemen leveren die regelmatig black-outs hebben, zijn we snel klaar als leverancier. Generatorschakelaars zijn uit veiligheidsoverwegingen zowel automatisch als handmatig te bedienen. We trainen de bemanning en geven alle relevante documentatie mee. Bemanningsleden leren doorgaans snel hoe ze om moeten gaan met de Siemens producten.”

Drijvende fabriek

Voor een Nederlandse zand- en grindhandel werkt Hoogendijk momenteel aan een nieuwe zandzuiger. Het schip heeft veel systemen aan boord om zand te zuigen, te zeven en te verwerken en kan zowel nat als droog lossen. “Ook hier is energievoorziening weer cruciaal. Dit vaartuig is een drijvende fabriek, die grote hoeveelheden zand zuigt en verwerkt. Bij onverwachte stilstand kunnen claims volgen en lopen de kosten hoog op.”

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit artikel