Met het groeiende aantal elektrische voertuigen op de markt neemt de vraag naar een robuuste laadinfrastructuur toe. Siemens en VDL Bus & Coach (VDL) zien de noodzaak in van het flexibel en efficiënt laden van elektrische bussen en vrachtwagens en werken samen om innovatieve oplossingen voor remises en depots te bedenken. In het VDL Laadtestcentrum heeft Siemens de nieuwste generatie snellaadstations geïnstalleerd in combinatie met een accu-opslagsysteem. De locatie is het interoperabiliteitstest- en validatiecentrum van VDL in Valkenswaard

Een speciale schakelmatrix maakt het mogelijk om de capaciteit van de laadstations flexibel te combineren. De installatie wordt beheerd via een energiemanagementtoepassing die draait op MindSphere, het cloud-gebaseerde, open IoT-besturingssysteem van Siemens. VDL gaat deze technologie gebruiken om interoperabiliteits- en functietests uit te voeren met elektrische voertuigen zoals bussen en vrachtwagens. Interoperabiliteit wordt bereikt wanneer technologieën van verschillende fabrikanten – zowel aan de kant van het voertuig als aan de kant van de oplaadinfrastructuur – kunnen samenwerken en informatie kunnen uitwisselen.
In het VDL Laadtestcentrum wordt de combinatie van deze toekomstgerichte technologieën nu onder reële omstandigheden getest om de functionaliteit in bedrijf te waarborgen. Klanten van beide bedrijven zijn van harte welkom om het validatie- en testcentrum te bezoeken om de technologie persoonlijk aan het werk te zien.

“Met de oplaadtechnologie van Siemens kunnen we verschillende eBus- en eTruck-technologieën testen in combinatie met oplaadstations en een energieopslagsysteem”, aldus Menno Kleingeld, directeur bij VDL Enabling Transport Solutions. “Dankzij de energiemanagementtoepassing kunnen we de energiestroom naar behoefte regelen. In het opslagsysteem gebruiken we ook Second Life-accu’s, waardoor we onze oudere eBus-accu’s kunnen hergebruiken en een nieuw leven kunnen geven.”
Een terugleverfunctie is geïntegreerd in een van de oplaadstations, wat het mogelijk maakt om de voertuigen bi-directioneel op te laden. Dat betekent dat ze niet alleen energie uit het net en het opslagsysteem kunnen halen, maar ook energie terug kunnen leveren aan deze systemen. Deze functie maakt de weg vrij voor toekomstige toepassingen, zoals het afdekken van pieken in de energiebehoefte. Dit betekent dat elektrische voertuigen in staat zijn om met het net te communiceren en stroom terug te leveren in geval van capaciteitsknelpunten.

“We zijn blij dat we met VDL samenwerken aan dit innovatieve project. Het is een belangrijke stap om elektrische mobiliteit flexibeler en efficiënter te maken”, zegt Monique Mertins, hoofd Charging Infrastructure for eBus and eUtility Vehicles bij Siemens Smart Infrastructure. “Drie van onze nieuwste 150 kilowatt (kW) snellaadstations worden in Valkenswaard gebruikt. De laadelektronica kan tijdelijk met elkaar worden verbonden. Dit betekent dat drie voertuigen parallel kunnen worden geladen met een vermogen van 150 kW per stuk, of dat één voertuig bijzonder snel kan worden geladen met een vermogen tot 450 kW met behulp van High Power Charging (HPC). Hierdoor kan het vermogen flexibel worden aangepast en de laadinfrastructuur kan worden geoptimaliseerd voor depots met verschillende eisen.”


De modulaire infrastructuur in Valkenswaard laat zien dat laadsystemen over een lange periode kunnen worden uitgebreid zonder dat de netcapaciteit of aansluiting hoeft te worden aangepast. Door een energie-opslagsysteem te koppelen met laadstations en een energiemanagementtoepassing kan de capaciteit worden aangepast aan de huidige en toekomstige behoeften. Het project geeft belangrijke inzichten voor de elektrificatie van de transportsector en voor een succesvolle energietransitie.

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit artikel