Siemens heeft van de regionale netbeheerder EWE Netz GmbH opdracht gekregen tot levering van de sleutelcomponenten voor een SIHARBOR walstroomsysteem in Cuxhaven. De opdracht omvat de levering van het complete trafostation en het kabeltoevoersysteem voor zogeheten ro-ro-schepen (roll-on / roll-off).

Eigenaar van de installatie wordt de Noordduitse Gesellschaft für Hafeninfrastruktur Niedersachsen Ports (NPorts). De installatie heeft een vermogen van 630 kilowatt (kW) en voorziet deze schepen gedurende hun ligtijd van stroom. Op deze manier kunnen de schepen hun dieselgeneratoren uitzetten, wat veel scheelt in de uitlaatgas- en geluidsemissie. De ligplaats bevindt zich naast de nieuwe fabriek voor windturbines van Siemens Gamesa, de toekomstige hoofdgebruiker van de installatie. Siemens Gamesa zal windturbinecomponenten verschepen naar haar zusterfabriek in het Engelse Hull. Het SIHARBOR-systeem zal naar verwachting in april 2018 in gebruik worden genomen.

Walstroomaansluiting

Het walstroomsysteem in Cuxhaven is ontworpen voor zogeheten ro-ro-schepen. Deze schepen transporteren bewegende goederen, gebruik makend van het ro-ro-proces, wat wil zeggen dat de lading het schip wordt opgereden. De installatie bestaat uit een trafostation en een kabeltoevoersysteem met een mobiel overhevelingssysteem naar het schip. De 20 kV/50 Hz spanning, afkomstig van het openbare net, wordt in het trafostation omgezet naar de vereiste 440 V/60 Hz spanning. Het is de eerste keer dat Siemens bij een walstroomaansluiting gebruik maakt van een laagspanningsconverter met een vermogen van 630 kW. De frequentieomvormer, gecombineerd met de besturingssoftware, zet de frequentie van het plaatselijke verdeelnet om naar die van het boordnet. Bij frequentie-omvorming wordt 50 Hertz draaistroom in principe omgezet naar 60 Hertz. Tot de leveringsomvang behoren ook twee transformatoren. Er wordt een convertertrafo gebruikt voor de aansluiting van het systeem op het stroomnet. De transformator aan boord van het schip zorgt voor de galvanische scheiding tussen boord- en walnet. Daarnaast omvat de opdracht de levering van een 8DJH middenspanningsschakelinstallatie en de SIVACON S8 laagspanningshoofdverdeler.

Luchtvervuiling

Een van de voornaamste oorzaken van luchtvervuiling in havens is de verbranding van scheepsbrandstoffen die nodig is voor de opwekking van elektriciteit. De reductie van scheepvaartgerelateerde schadelijke emissies is een belangrijk thema in havensteden over de hele wereld. De bouw van het walstroomsysteem creëert een aantal belangrijke voorwaarden om luchtvervuiling afkomstig van stikstof, zwavel, fijnstof en kooldioxide tegen te gaan. Bovendien wordt met het systeem de geluidsoverlast aanzienlijk beperkt. Zowel de omwonenden als de scheepsbemanning hebben profijt van het nieuwe walstroomsysteem.

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit artikel