Op de rand van Rijswijk en Den Haag is onlangs een compact maar krachtig voedingsstation geplaatst om het tramnetwerk van de Haagse vervoersmaatschappij HTM van extra voedingscapaciteit te voorzien.

Door het inzetten van moderne Avenio-trams verhoogt HTM de capaciteit in haar tramnet op trajecten waar dit mogelijk is. Sinds januari 2016 wordt de dienstregeling van tram 2 volledig uitgevoerd met de door Siemens gebouwde Avenio’s. Aangezien deze trams meer vermogen nodig hebben dan hun voorgangers, moeten delen van het netwerk van extra voedingscapaciteit worden voorzien. Dit betekent dat op sommige locaties nieuwe voedingsstations moeten worden gebouwd.

Klein en krachtig

Er is een innovatief concept bedacht om de extra stroomcapaciteit te realiseren: een kleine, betonnen containerconstructie met daarin alle benodigde voedingscomponenten. Na een EU-aanbesteding had Siemens de beste papieren om dit idee als partner te realiseren. Het voedingsstation heeft een oppervlakte van minder dan vijftien vierkante meter. Voor het plaatsen ervan hoeft HTM geen gemeentelijke vergunningen aan te vragen.

Onderhoud

Het station is niet toegankelijk, maar HTM kan de componenten via deuren langs de buitenkant onderhouden. Via klapluiken kunnen onderhoudsmedewerkers ook bij regen hun werk comfortabel uitvoeren. Het design van de container is aangepast aan de omgeving.

Prototype

Het prototype van dit nieuwe voedingsstation staat aan de Broekslootkade op de rand van Rijswijk en Den Haag. Het is volledig geprefabriceerd in de Siemens-fabriek in het Noord-Duitse Ahlhorn en als kant-en-klare constructie op een dieplader naar Nederland gebracht. Momenteel vinden kortsluitproeven en andere (veiligheids)testen plaats. Als alles veilig en naar behoren functioneert, zal de integratieverantwoordelijke van HTM het station vrijgeven. Aangezien het om een pilot gaat, zullen Siemens en HTM de komende tijd monitoren of de beoogde capaciteit wordt bereikt.

Reageer op dit artikel