Aida Perla, het twaalfde cruiseschip in de Aida-vloot, werd op 30 juni 2017 gedoopt in de Spaanse badplaats Palma de Mallorca. Siemens heeft het nieuwe vlaggenschip voorzien van automatiseringstechniek voor het besturen en bewaken van belangrijke scheepsfuncties. Aida Perla biedt plaats voor 3.300 passagiers, verdeeld over circa 1.600 scheepshutten. Het nieuwe passagiersschip is al het negende Aida-schip dat van Siemens-technologie wordt voorzien.

Voor een probleemloos functioneren van een schip moet een groot aantal processen volledig geautomatiseerd en gelijktijdig worden uitgevoerd. Het scheepsautomatiseringssysteem SISHIP IMAC is gebaseerd op het procesbewakings- en besturingssysteem SIMATIC PC S 7. Het systeem verzorgt alle bewakings-, alarm- en besturingsfuncties aan boord van de Aida Perla, waardoor het schip veilig en kosteneffectief functioneert. Ook de systemen voor veiligheidsmanagement en klimaatregeling alsmede het autonome noodstopsysteem zijn in Siship Imac geïntegreerd.

Luxueus cruiseship

Aida Perla is het tweede cruiseschip dat is gebouwd door de Mitsubishi Heavy Industries-scheepswerf in Nagasaki, Japan. Het nieuwe luxueuze cruiseschip begon aanvang mei aan zijn circa vijftienduizend kilometer lange reis naar de westelijke Middellandse Zee. Het 300 meter lange en 37,6 meter brede schip bevaart sinds 1 juli het westelijke Middellandse Zeegebied en gebruikt Palma de Mallorca en Barcelona als vertrek- en bestemmingshavens voor zijn zevendaagse cruises.

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit artikel