Betrouwbare elektrotechnische installaties zijn steeds bepalender voor de proces- en productiecontinuïteit binnen bedrijven. In diverse sectoren moeten harde garanties worden gegeven dat deze installaties onder alle omstandigheden blijven functioneren.

Bij Endenburg Elektrotechniek in Rotterdam weet men er alles van. De van oorsprong Kralingse lampenkappenwinkel heeft zich in 90 jaar tijd ontwikkeld tot een veelzijdig installatietechnisch bedrijf. “Wij realiseren allerlei moeilijke elektrotechnische zaken”, vertelt sales manager Rob van Driel. “Vroeger hebben we zelf noodstroomverlichting en -systemen ontwikkeld, maar daarmee zijn we gestopt. Vandaag leggen we ons toe op project- en contractmanagement voor complexe projecten in de industrie, utiliteit, mobiliteit en offshore.”

Feilloos

Rob van Driel (links) met Rik Kant, teamleider bij Endenburg.

In welke sector Endenburg ook werkt, de systemen die het bedrijf realiseert, bepalen in hoge mate de bedrijfscontinuïteit van de opdrachtgever. Productiebedrijven lopen miljarden mis als falende besturingssystemen het primaire proces tot stilstand brengen. Datacentra gaan failliet als de stroom uitvalt. In operatiezalen kunnen haperende systemen letterlijk levens kosten. Defensie moet vanuit veiligheidsoogpunt blindelings kunnen vertrouwen op de beschikbaarheid van installaties. De noodstroombesturingen die Endenburg voor Defensie bouwt, schakelen automatisch tussen het energienet en noodstroomgeneratoren. Van Driel: “De vliegtuigen van Defensie moeten continu inzetbaar zijn. Bij onderhoud op de grond blijven ze onder spanning staan. Onze noodstroombesturingen dienen feilloos te functioneren. Dit garanderen we door de combinatie van hoog betrouwbare PLC-technologie en noodstroomgeneratoren die op de juiste manier omschakelen. Deze installaties worden door ons ontworpen, gebouwd en onderhouden.”

Duivel

Voor een vliegvaartmaatschappij trok Endenburg onlangs een haperende grondspanningsinstallatie weer vlot. Ze wordt ingezet tijdens het onderhoud aan vliegtuigen. Endenburg was door de maatschappij benaderd nadat de installatie voor de zoveelste keer was uitgevallen. De boosdoener bleek een verkeerde kabel te zijn. Van Driel: “De duivel zit vaak in het detail, maar de gevolgen kunnen enorm zijn. Een vliegtuig brengt alleen wat op als het in de lucht hangt. Een geringe ongeplande stilstand kost enorm veel geld.”

Systeembeschikbaarheid

Voor hoge systeembeschikbaarheid zorgde Endenburg dit jaar ook in het interne datacenter van de gemeente Rotterdam. In één weekend tijd werd het centrale systeem vernieuwd waarop alle gemeenteambtenaren werken. “Op vrijdagmiddag stond alles klaar zodat we ’s avonds offline konden gaan. Zondagavond hadden we het nieuwe systeem draaiende. De ambtenaren konden op maandagochtend weer aan de slag. Dit was een harde eis van de opdrachtgever. Een gemeente doet immers méér dan paspoorten vernieuwen of vergunningen verstrekken. Het is ook betrokken bij langlopende projecten die geen vertraging mogen oplopen doordat bijvoorbeeld afspraken moeten worden verplaatst.”

Onvoorwaardelijk

Ook in de offshore geldt dat stilstand geld kost. Het plaatsen van fundatiepalen voor windmolens op zee met speciale werkschepen is duur. Vanuit veiligheidsoogpunt mogen dergelijke schepen alleen bij goed weer hijswerkzaamheden verrichten. Logisch dus dat de bemanning binnen zo’n ‘time window’ zoveel mogelijk werk wil verzetten. Voor IHC realiseerde Endenburg de besturing van een nieuw werktuig dat een grote tijdsbesparing oplevert bij het verbinden van flensen in de fundatiepalen. Deze zitten binnenin de palen. Als de fundatiepaal geplaatst is, zijn de werkzaamheden gereed die binnen het time window moeten vallen. Hierna worden de bouten en moeren in de gaten van de flens vastgezet. Dit kan alleen bij excellente weersomstandigheden en moet dus snel gebeuren. Van Driel: “Met de nieuwe tool van IHC kan men de palen tijdelijk verbinden in plaats van direct de bout-moer-verbinding te maken. Hierdoor kan men sneller doorwerken, zijn er kortere time windows nodig en is het schip vaker beschikbaar. De besturing van de tool moet onvoorwaardelijk werken. Je zit immers mijlen uit de kust. Als er problemen optreden, moet je specialisten en materieel met een helikopter naar het schip brengen. Een dure operatie.”

PLC-componenten

Zorgvuldig projectmanagement is de basis van alle projecten die Endenburg uitvoert. De Wet van Murphy ligt altijd op de loer. “Onze ervaring met complexe projecten leert: als er iets mis kan gaan, dan gaat het ook mis. Wij realiseren vrijwel altijd een noodaansluiting, zodat we indien nodig kunnen terugvallen op een back-up zonder dat de klant er iets van merkt.” Ook in de keuze van partners en materiaal is Endenburg zorgvuldig. Al jaren worden PLC-componenten bij Siemens ingekocht. Endenburg is ALPHA-partner van Siemens voor verdeelpanelen. “Als je zelf beschikbaarheid moet garanderen, heb je partners nodig die begrijpen wat dit betekent. De kwaliteit van Siemens-producten bewijst zich jaar-in-jaar-uit in diverse omstandigheden. We wisselen binnen het partnership kennis uit met als gezamenlijk doel de eindklant optimaal te bedienen.”

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit artikel