Via hun gezamenlijke onderneming V-Storage doen VDL Groep en Scholt Energy Control sinds vorig jaar ervaring op met energieopslag in accu’s. Het toegepaste SieStorage-systeem zorgt voor stabiliteit in het netwerk van TenneT en kan op termijn de accu’s uit e-bussen een duurzaam tweede leven geven.

Scholt Energy Control is als leverancier van gas en elektriciteit in de B2B-markt actief in Nederland, België en Duitsland. Sinds enkele jaren ontwikkelt het bedrijf ook oplossingen voor de energietransitie. Scholt ontzorgt hiermee andere bedrijven, die de overstap naar duurzame energie moeten maken, maar zich in eerste instantie willen richten op hun eigen corebusiness.

Koplopers in e-mobiliteit

VDL Groep is al jaren klant bij Scholt. Als een van de koplopers in e-mobiliteit zal VDL tegen het einde van dit jaar zo’n 200 volledig elektrische bussen en 120 hybride bussen hebben opgeleverd. VDL Enabling Transport Solutions (ETS) in Valkenswaard en Helmond doet als R&D-centrum binnen VDL de hele voorontwikkeling voor e-mobiliteit. Denk aan de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen met bijbehorende batterijen, HV-circuits en systeemintegratie voor e-bussen, oplossingen voor energieopslag en zelfs een elektrische 40 tons vrachtwagen. Directeur Menno Kleingeld verwacht dat vraag naar e-mobiliteit voor zwaar vervoer (bus, truck, AGV, etc.) enorm zal toenemen. Zo gaat Nederland vanaf 2025 alleen nog elektrische OV-bussen inzetten.

Tweede leven

Accu’s zijn binnen elektrisch vervoer een van de duurste componenten. Het streven is dan ook de kosten te verlagen. Dit kan onder meer door de accu’s breder in te zetten. “Na circa vijf jaar is de capaciteit van de accu’s in onze e-bussen gedaald tot ongeveer 80%”, licht Kleingeld toe. “Ze zijn dan niet meer geschikt voor vervoer aangezien de actieradius van de bussen verkleint. En bushaltes zullen in de toekomst niet dichter bij elkaar komen te staan.” VDL wil de oudere accu’s een tweede leven geven door ze te gebruiken voor energieopslag. Hierover kwam het bedrijf in gesprek met Scholt.

Netstabiliteit

Om ervaring op te doen, namen Scholt en VDL in 2016 elk een belang van 50% in V-Storage. Bij VDL ETS realiseerden ze een oplossing voor energieopslag met nieuwe batterijen. De container met accu’s heeft een opslagcapaciteit van 1,3 MWh. Hij is ingelust op het 10 kV-middenspanningsnet van VDL ETS. V-Storage zet deze oplossing in ten behoeve van netstabiliteit en frequentiesturing voor TenneT. “Het systeem luistert naar de frequentie van het door TenneT beheerde netwerk”, duidt Innovation Director Sander Drissen van Scholt Energy Services. “Deze moet op basis van Europese regelgeving tussen de 49,8 en 50,2 Hertz liggen en bedraagt idealiter 50 Hertz. Bij afwijkende frequenties is capaciteit nodig om de frequentie te regelen. V-Storage biedt dit wekelijks aan via een tender.”

Toekomstgericht

Via omvormers wordt overtollige energie vanuit het netwerk van TenneT in het accu-systeem van V-Storage opgeslagen. Omgekeerd kan energie vanuit de accu’s op het net worden gezet. Het ‘Siestorage’-systeem, waarvoor Siemens de componenten leverde, draait sinds maart continu. Drissen legt uit waarom de oplossing toekomstgericht is: “In Nederland zijn de primaire reserveregels voor energie geschreven op gascentrales. Deze zullen in de toekomst steeds vaker uitstaan omdat er voldoende duurzame energie beschikbaar is. De frequentieregeling voor TenneT moet echter continu beschikbaar zijn. Met batterijen kan dit: ze kunnen 24/7 draaien.”

Circulaire economie

Door de batterijen strategisch op te laden – wanneer op zonnige, windrijke dagen veel elektriciteit wordt opgewekt met zonnepanelen en windmolens – maakt VDL bovendien optimaal gebruik van de volatiliteit van de energiemarkt. Scholt en VDL verwachten het aantal ingezette batterijen snel uit te breiden, oudere accu’s uit e-bussen te integreren en de toepassingsmogelijkheden van het systeem te verbreden. Kleingeld: “Wij gaan ervan uit dat vijf jaar oude accu’s uit e-bussen nog minimaal vijf jaar dienst kunnen doen voor de opslag van energie. Daarna kunnen we ze ontmantelen en schaarse basisgrondstoffen hergebruiken. Op deze wijze leveren we een bijdrage aan de circulaire economie.”

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit artikel