Nederland investeerde de afgelopen jaren fors in e-mobiliteit en heeft hierdoor een technologische voorsprong op dit gebied. Een voorbeeld van innovatie zijn de laadsystemen voor elektrische auto’s die Van der Sijs Techniek & Automatisering in de markt zet.

Van der Sijs uit Wijk bij Duurstede heeft zijn roots in de bouw van besturingskasten voor industriële automatiseringsprojecten en energieverdelers voor de utiliteit. In de loop der jaren kwam er een afdeling Utiliteit bij. Met 35 medewerkers is Van der Sijs een middelgroot bedrijf dat door zijn snelle, flexibele dienstverlening en het leveren van maatwerkoplossingen mee kan met de grote concurrenten. In de laadsystemen installeert de firma besturings-, electrificatie- en automatiseringscomponenten van Siemens.

Optimale laadsnelheid

Sinds enkele jaren ontwikkelt Van der Sijs ook de besturing voor laadpalen. Deze business wordt volgens Henk Roest steeds succesvoller. Dit heeft deels te maken met de industriële aanpak van Van der Sijs. “Wij willen geen prijsvechter zijn, maar kwaliteit en maatwerk bieden.” Inmiddels maakt Van der Sijs ook de besturing voor laadsystemen. Met deze grote systemen kan men tot honderd elektrische auto’s van verschillende typen tegelijk laden, elk voertuig met zijn eigen optimale laadsnelheid. Een laadsysteem kan zelfs de Renault ZOE in twintig minuten volledig laden met krachtstroom. Daar is Van der Sijs uniek in. Afnemers zijn onder meer bedrijven, gemeenten, parkeergarages en woningcorporaties. Ze kunnen desgewenst met een compacte oplossing beginnen en het aantal laadpunten stapsgewijs verder uitbreiden. Het systeem is modulair te configureren met het gewenste aantal laadpunten en, per laadaansluiting, de gewenste opstelling en laadvermogen.

Middenspanningskabel 

Elk laadsysteem is uniek, maar de basis is altijd een centraal regelsysteem, dat de vraag naar energie en het aanbod managet. Hierdoor kan in principe ieder bedrijf overstappen op e-vervoer. Henk Roest: “In veel bestaande gebouwen kan men met moeite alle pc’s, de verlichting en andere elektrische apparatuur laten draaien. Als je dan óók nog auto’s wilt laden, heb je een probleem. Het laten verzwaren van je energie aansluiting is zeer kostbaar. Geen energiebedrijf gaat immers nog even een extra middenspanningskabel naar je pand trekken. Elektrische auto’s zijn grote energieverbruikers. Ze hebben gemiddeld 20 kW nodig om 100 km te rijden. Dat is ongeveer het vijfvoudige van wat een tweepersoonshuishouden dagelijks verbruikt.”

Koffieapparaat

Toch kan Van der Sijs vrijwel overal een laadsysteem realiseren, zelfs in oudere parkeergarages die niet voorzien zijn op grote vermogens. De crux zit ‘m in het centrale regelsysteem. Dit monitort real time de energiestromen en geeft niet meer energie weg dan aanwezig is. Alle beschikbare energie gaat naar de auto’s. Ziet de regeling pieken ontstaan, dan wordt het laden van de auto’s tijdelijk stopgezet. Coen Hogendoorn, specialist energieverdelers: “Elektrische apparaten trekken bij het inschakelen kortstondig veel meer stroom dan wanneer ze volledig in werking zijn. We zorgen ervoor dat op dat moment geen stroom naar de auto’s gaat. Als je dus het koffieapparaat aanzet, valt de auto automatisch weg. Het voordeel van auto’s is dat je ze elk vermogen kunt geven. Op die manier halen wij alles eruit wat erin zit.”

Ingeplugd

De laadsystemen voldoen aan de Europese EV Ready-norm, de allerhoogste eis op het vlak van veiligheid. Ze bestaan uit hoogwaardige componenten en beveiligingstechnologie van Siemens. Een voorbeeld is de aardlekschakelaar van het type B. Deze kan ook gelijkspanning detecteren uit bijvoorbeeld autobatterijen en zonnepanelen. Bij een lek wordt de installatie meteen spanningsloos gemaakt. Zodra een auto wordt ingeplugd, kijkt het systeem eerst naar wat de wagen nodig heeft. Pas dan gaat de stroom op het stopcontact. Coen Hogendoorn: “We hebben dit goed dichtgetimmerd met hard- en software. Siemens kan als enige leveranciers de hiertoe benodigde componenten uit voorraad leveren.”

Zonnepanelen

Door het slimme energiemanagementsysteem kan Van der Sijs met zijn laadsystemen acht keer zoveel laadpunten realiseren dan dat er vermogen is. Het bedrijf is hier uniek in. Henk Roest: “Wij hebben in ons eigen pand 63 Ampère voeding. Toch heeft onze parkeerplaats twaalf laadpunten die elk 32 A zouden kunnen vragen. Dit is mogelijk door de energiestromen te managen. In tegenstelling tot laadpalen heeft de besturingskast voor een laadsysteem slechts één energieaansluiting nodig, ongeacht de hoeveelheid auto’s die je gaat laden. Door toepassing van een master/slave-regeling hoeven de stopcontacten voor de auto’s niet eens op dezelfde plek te zitten. Je kan ze bijvoorbeeld voor en achter het pand aanbrengen. We kunnen de koppeling maken met bijvoorbeeld zonnepanelen. Elke gebruiker kan zelf kiezen hoe hij zijn voertuig wil laden.”

Laadsystemen

De laadsystemen van Van der Sijs zijn al te vinden in Nederland, Duitsland, België en zelfs op Aruba. Het bedrijf verwacht dat de komende jaren nog veel nieuwe ontwikkelingen gaan plaatsvinden op het vlak van e-mobiliteit. “Daar zullen wij blijven op anticiperen.”

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit artikel